Fatbikes, u weet wel, elektrische fietsen met hun brede banden en stevige constructie, zijn de afgelopen jaren steeds populairder geworden in Nederland. Ze zijn eigenlijk bedoeld om te gebruiken in oneffen terrein, maar worden hier meestal gebruikt als stadsvervoermiddel. Ze zijn uitgerust met een verlengd zadel, zodat je er met twee personen op kunt zitten. Het besturen van Fatbikes is niet zonder risico’s, vooral wanneer deze fietsen worden opgevoerd. Dit artikel gaat over de gevaren van Fatbikes, de verzekerbaarheid ervan, en de juridische implicaties in relatie tot artikel 185 van de Wegenverkeerswet (WVW) en aansprakelijkheidsverzekeringen voor particulieren (AVP).
Fatbikes zijn ontworpen voor stabiliteit en grip, maar krachtigere motoren en hogere snelheden kunnen leiden tot gevaarlijke situaties. Onderzoek toont aan dat de kans op ongevallen toeneemt wanneer Fatbikes worden gebruikt in drukke of onoverzichtelijke omgevingen. Een studie van het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) heeft aangetoond dat een significant aantal ongevallen met elektrische fietsen, waaronder Fatbikes, leidt tot letsel.
Het opvoeren van Fatbikes, oftewel het verhogen van de maximumsnelheid, is iets wat steeds vaker voorkomt. Je kunt al voor een paar tientjes een opvoersetje aanschaffen. De overheid is bezig met het ontwikkelen van plannen om de populariteit in te gaan dammen, maar zover is het nog niet. De regels omtrent het opvoeren van elektrische fietsen zijn duidelijk: als een elektrische fiets sneller kan dan 25 km/u, wordt deze als een bromfiets beschouwd en moet er aan meer wettelijke eisen worden voldaan, zoals het dragen van een helm, het bezit van een brommercertificaat en het hebben van een kenteken. Het is dan dus een motorrijtuig en verliest daarmee de bescherming van artikel 185 van de Wegenverkeerswet.
Bij een letselschadevergoeding zijn er 2 soorten schade die u kunt claimen: materiële en immateriële schade.
Materiële schade is de schade die u niet had hoeven maken indien u niet betrokken was geweest bij het ongeluk. Zie hieronder enkele schadeposten die vallen onder materiële schade:
Immateriële schade is de schade die minder tastbaar is. Hierbij kunt u denken aan:
Opgevoerde Fatbikes vallen onder artikel 185 van de wegenverkeerswet. Dit maakt de gebruiker of houder verantwoordelijk voor de schade die door het voortuig wordt aangericht. Rijdt u dus een opgevoerde Fatbike en veroorzaakt u schade aan een object of persoon? Dan is deze in beginsel dus op u te verhalen. Hier gelden natuurlijk wel uitzonderingen voor. Als u te maken heeft met overmacht door bijzondere gedragingen van voetgangers of fietsers, kan het zijn dat u hier niet voor opdraait.
Een aansprakelijkheidsverzekering voor particulieren (AVP) kan dekking bieden voor schade die u met een Fatbike veroorzaakt. Echter, het is cruciaal om de polisvoorwaarden goed te bestuderen. In sommige gevallen zullen verzekeraars de dekking uitsluiten als de Fatbike niet volgens de wet wordt gebruikt, bijvoorbeeld als deze is opgevoerd. Schade met of door een motorrijtuig veroorzaakt, is niet gedekt onder deze verzekering. Schade veroorzaakt door E-bikes met elektrische trapondersteuning en originele Fatbikes, valt wel onder de dekking. Schade veroorzaakt door opgevoerde Fatbikes dus niet.
Fatbikes worden veelal gebruikt door minderjarigen. Ouders doen er dus goed aan te controleren of hun kinderen rijden op opgevoerde Fatbikes of niet. Immers, veroorzaakt een jongere ernstig letsel met veel schade met een opgevoerde Fatbike, dan zijn de ouders aansprakelijk voor de vergoeding daarvan. Dat kan soms in de honderdduizenden euro’s lopen en is op dit moment niet te verzekeren.
Bent u aangereden door een Fatbike en heeft u schade opgelopen? Kijk dan op ons stappenplan wat u het beste kunt doen. U kunt ook direct ons contactformulier of letselschade test invullen. We komen dan zo spoedig mogelijk bij u terug.