Ridder Letselschade, expert in letselschadeclaims

Reisorganisatie aansprakelijk stellen na letselschade op vakantie

Wanneer u bij een reis van een reisorganisatie een ongeval heeft gehad en schade heeft opgelopen, kunt u de schade claimen bij het reisbureau. Als de reisorganisatie schuld heeft aan het ongeval, heeft u recht op een schadevergoeding. We kunnen dan de reisorganisatie aansprakelijk stellen voor uw schade.

Ridder Letselschade helpt u graag verder bij het claimen van uw schadevergoeding. Wilt u weten of u recht heeft op een schadevergoeding? Bel onderstaand telefoonnummer of vul het contactformulier in.

036 522 0342

  • Huisbezoek in heel Nederland om de zaak te bespreken
  • Zowel via de chat als telefonisch bereikbaar tot 22:00 uur
  • Geen kosten dankzij gratis rechtshulp
  • Klanten beoordelen Ridder Letselschade met een 9/10
  • Elke maandag inloopspreekuur van 9:30 tot 12:00 uur
Nationaal keurmerk letselschade

Hulp inschakelen

“U heeft tijdens een pakketreis letselschade opgelopen door een fout van uw reisorganisatie. Dit heeft impact op uw leven. U kunt wellicht geen of verminderd werk verrichten. Daarom heeft u recht op een schadevergoeding. Ik zal de zaak volledig uit handen nemen en zorgen dat u krijgt waar u recht op heeft. Zo kunt u de focus leggen op wat echt belangrijk is: uw herstel.”

– Tjip Ridder, Directeur Ridder Letselschade

036 522 0342
06 50 22 24 23
info@ridder-letselschade.nl

Recht op een vergoeding bij reisongeval

Wanneer u letselschade oploopt tijdens een vakantiereis die door een reisbureau is georganiseerd, is de kans groot dat u recht heeft op een schadevergoeding. Bij het boeken van uw reis sluit u een overeenkomst af met de reisorganisatie. In dit contract staan verplichtingen waaraan de reisorganisatie moet voldoen. Als klant mag u verwachtingen hebben op grond van de overeenkomst. Voldoet de organisatie die uw reis verzorgt niet aan deze verwachtingen, waardoor u een ongeval heeft opgelopen? Dan is het reisbureau aansprakelijk en zal deze de aangerichte schade moeten vergoeden.

Een reis die u boekt bij een reisorganisatie heet een pakketreis. Een pakketreis bevat in ieder geval twee soorten diensten: het vervoer en een overnachting. De reis kan geheel of gedeeltelijk worden verzorgd door het reisbureau. Bij een geheel verzorgde reis zitten zaken als een huurauto, excursies, eten en drinken inbegrepen. Bij ongevallen die plaatsvinden tijdens diensten die door het reisbureau zijn georganiseerd, kunt u het reisbureau aansprakelijk stellen. Wanneer u letselschade in het buitenland oploopt tijdens een gedeeltelijk verzorgde pakketreis kunt u de reisorganisatie niet altijd aansprakelijk stellen. Dit is afhankelijk van de betrokkenheid van de reisorganisatie bij het ongeval. Wanneer u op eigen initiatief een scooter huurt en wordt aangereden, is de reisorganisatie niet aansprakelijk voor het verkeersongeval.

Aansprakelijkheid reisorganisatie bij letselschade

Op basis van artikel 7:507 BW is het reisbureau in beginsel aansprakelijk voor de letselschade die u heeft opgelopen door een ongeval tijdens de georganiseerde vakantiereis. Wanneer u de schade heeft opgelopen tijdens reisdiensten, kunt u de reisorganisatie aansprakelijk stellen. Enkele voorbeelden van letselschade door een ongeval dat plaatsvindt gedurende reisdiensten zijn:

  • Een whiplash als gevolg van een verkeersongeval tijdens vervoer van of naar uw accommodatie.
  • Voedselvergiftiging na het eten van bedorven voedsel bij het restaurant van uw verblijf.
  • Een gebroken arm door een val van de trap, omdat de trapleuning losschoot van de muur.
  • Letselschade door een val in een kuil op een onverlicht pad bij het verblijf.
  • Een ongeluk op een glijbaan of speeltoestel dat niet aan de veiligheidseisen voldoet.

Wanneer de reisorganisatie niet aansprakelijk is

Een reisorganisatie is niet per definitie aansprakelijk wanneer een ongeval tijdens een pakketreis heeft plaatsgevonden. Het is wel altijd mogelijk om een reisorganisatie aansprakelijk te stellen. De bewijslast ligt dan bij de reisorganisatie. Die moet kunnen aantonen dat er sprake is van een uitzondering. Er zijn drie gevallen waarbij een reisorganisatie geen schuld heeft aan het letsel.

Eigen schuld

Wanneer de reiziger het ongeval zelfheeft veroorzaakt, is de reisorganisatie niet aansprakelijk. Als het ongeval geheel toegeschreven kan worden aan de reiziger door bewust onberaden gedrag of het opzettelijk veroorzaken van het ongeluk, heeft de reiziger zelf schuld. De reisorganisatie moet dit wel kunnen aantonen, bijvoorbeeld op basis van videobeelden waarop het roekeloze gedrag duidelijk zichtbaar is. Na een verkeersongeval kan aansprakelijkheid van de reiziger worden aangetoond op basis van een alcoholtest die afgenomen is door de politie.

Schuld van een andere betrokkene

Wanneer het ongeval te wijten is aan een andere persoon of organisatie, is uw reisorganisatie niet aansprakelijk voor het letsel. Dit geldt voor ongevallen die gebeuren tijdens diensten die niet inbegrepen zijn in de reis. Bij een ongeval dat plaatsvindt tijdens een excursie die u heeft geboekt bij een andere organisatie dan de reisorganisatie waar u uw vakantie heeft geboekt, is de organisatie van de excursie aansprakelijk voor het ongeval.

Overmacht

Een andere uitzondering waarbij de reisorganisatie niet aansprakelijk is voor de letselschade is bij overmacht. Overmacht komt voor wanneer de reisorganisatie het ongeval niet had kunnen voorkomen. Dit houdt bijvoorbeeld schade door natuurgeweld in, zoals schade als gevolg van blikseminslag en overstromingen. Op dergelijke ongevallen heeft de reisorganisatie geen invloed.

Stel de reisorganisatie aansprakelijk

Als de letselschade verwijtbaar is aan de reisorganisatie, dient u deze aansprakelijk te stellen om in aanmerking te komen voor een schadevergoeding. Het aansprakelijk stellen van een persoon of organisatie gebeurt doorgaans middels een aangetekende brief. In deze brief beschrijft u de volgende zaken:

  • Hoe het ongeval tot stand is gekomen
  • Welke schade u heeft opgelopen
  • Welke bijkomende schade er kan voortkomen uit het ongeval
  • Dat u de reisorganisatie aansprakelijk stelt voor het ongeval dat heeft plaatsgevonden en de daaruit voortvloeiende schade

Verzamel bewijs

Voordat u een brief stuurt is het raadzaam om de aansprakelijkstelling goed voor te bereiden door bewijsmateriaal te verzamelen. Zo voorkomt u discussie omtrent de aansprakelijkheid voor de schade. De beste manier om u voor te bereiden is door alle zaken zo goed mogelijk vast te leggen. Dit kunt u bijvoorbeeld doen door een aantal zaken te documenteren.

  • Maak zo veel mogelijk foto’s van de situatie en de schade.
  • Verzamel gegevens van getuigen en laat ze indien mogelijk een beschrijving van het ongeval maken waarin aansprakelijkheid wordt toegewezen aan de schuldige partij.
  • Bent u betrokken geraakt bij een verkeersongeval? Schakel dan de politie in en vraag een kopie van het proces-verbaal aan. Bezoek zo snel mogelijk een arts in het geval van verwonding. Deze zal een medisch dossier opmaken, dat bruikbaar is bij het aantonen van schade.

Letselschade door reisongeval: schakel de juristen van Ridder Letselschade in

Schakel onze letselschade juristen in bij schade door een reisongeval bij een door u geboekte pakketreis. We bieden u gratis rechtshulp en zorgen dat u de schadevergoeding krijgt waar u recht op heeft. We nemen u het gehele rechtstraject uit handen, zodat u zich kunt focussen op uw herstel. U kunt uw schadevergoeding na een reisongeval claimen bij onze ervaren specialisten. Neem contact op via 036 522 0342 of via info@ridder-letselschade.nl.

Twijfel over aansprakelijkheid?

Twijfelt u over de aansprakelijkheid of over uw recht op een schadevergoeding? Test dan uw schadeclaim en we nemen zo spoedig mogelijk contact met u op.

© Copyright Ridder Letselschade 2024 Powered by Online marketing bureau iClicks