Indien u op vakantie letselschade opgelopen heeft, is het belangrijk om te weten hoe u een letselschadevergoeding kunt krijgen en welke stappen u moet ondernemen.
Ridder Letselschade is aangesloten bij Peopil, een wereldwijde organisatie voor letselschadejuristen en -advocaten. Aangezien wij uitsluitend met het Nederlands recht werken, behandelen we enkel zaken waarbij een Nederlandse reisorganisatie aansprakelijk is voor de letselschade.
Voor alle andere gevallen verwijzen we u via Peopil door. U komt dan alsnog bij een ervaren specialist terecht, die bekend is met het recht van het land waar u moet procederen.
Via een reisorganisatie op vakantie
Indien u met een Nederlandse reisorganisatie op vakantie gaat, kunt u wel via Nederlands recht procederen. Waarom is dit zo?
Reisorganisatie is wel aansprakelijk
In de wet (art.7:507 BW) staat dat de reisorganisatie verplicht is tot uitvoering van de reisovereenkomst overeenkomstig de verwachtingen die u als reiziger op grond van de overeenkomst redelijkerwijs mag hebben. Indien u letselschade oploopt, voldoet de reis niet aan de verwachtingen en kunt de reisorganisatie aansprakelijk stellen voor de schade. De reisorganisatie is ook aansprakelijk voor het handelen van personen die ingeschakeld worden bij de uitvoering van de overeenkomst. Hierbij kunt u denken aan de buschauffeur die u van het vliegveld naar uw hotel brengt.
Voorbeelden van schade die vergoed moet worden:
- U valt over een losliggende stoeptegel bij het hotel
- Busmaatschappij waarmee u van het vliegveld naar het hotel reist krijgt een ongeluk waardoor u letsel oploopt
- Letsel bij een excursie geregeld door de reisorganisatie
Reisorganisatie is niet aansprakelijk
Een reisorganisatie is niet voor elke schade die u oploopt aansprakelijk, in de volgende gevallen bent u zelf verantwoordelijk voor de geleden schade:
- Indien de schuld van het ongeval bij uzelf ligt
- Ongeval was niet te voorkomen geweest door de organisator
- Oorzaak van het ongeval ligt bij een andere die niet betrokken was bij de organisatie van de reis
Wat kan Ridder Letselschade voor u doen?
In het geval dat u met een Nederlandse reisorganisatie op vakantie gaat en u in het buitenland letselschade oploopt, dan kan Ridder Letselschade voor u via het Nederlands recht uw letselschadevergoeding claimen. Wij bieden in dat geval gratis rechtshulp aan. De aansprakelijke partij zal in dat geval de kosten moeten vergoeden die u maakt om uw gelijk te halen. Dit is bij wet bepaald.
Op eigen initiatief op vakantie
Indien u letselschade wilt claimen na een ongeval in het buitenland is het van belang om te kijken welke recht van welk land van toepassing is. Het volgende fictieve voorbeeld maakt dit duidelijker.
- Stelt u bent met de auto op vakantie in Italië en u wordt aangereden door een Duitser. U heeft letselschade opgelopen en u wilt een schadevergoeding claimen. Welk recht is dan van toepassing? Is dat Italiaans recht omdat het ongeval daar plaats gevonden heeft, Duits recht omdat u een Duitser aansprakelijk wilt stellen of Nederlands recht omdat u aangereden bent.
Welk recht dan van toepassing is, is bepaald in het internationale privaatrecht. Het internationale privaatrecht is te complex om uitgebreid te bespreken op deze pagina maar u kunt er in beginsel vanuit gaan dat het recht van toepassing is van het land waar het ongeval plaatsgevonden heeft. Als we naar bovenstaand voorbeeld kijken, zal er in Italië geprocedeerd moeten worden om uw schadevergoeding te krijgen.
Vaststelling letselschade in Nederland
Als u aangereden wordt in het buitenland en de ander is aansprakelijk, dan heeft u er recht op dat uw letselschade in Nederland vastgesteld wordt. Dit is vastgesteld in een Europese richtlijn. U mag dan in Nederland naar een keuringsarts etc. Ridder Letselschade kan u hierbij, op basis van no cure no pay, bij behulpzaam zijn. In dit geval no cure no pay, omdat in het buitenland vaak geen vergoeding van de kosten van rechtshulp wordt toegekend.
Voorbeelden van letselschade in het buitenland
1. Letselschade en overlijdensschade in Spanje
Ridder Letselschade heeft in 2006-2007 een zeer trieste schade in behandeling gehad van de nabestaanden van een vrouw die bij een helikopterongeluk in Spanje om het leven is gekomen. Mr. Ridder heeft in 2006 in Madrid onderhandelingen over een vergoeding van de schade gevoerd met de advocaat van de helikopterfabrikant. In Spanje wordt de letselschade en de overlijdensschade berekend volgens een tabel, een zogenaamde Barema. De nabestaanden hebben door onze bemiddeling een schadevergoeding ontvangen.
2. Letselschade in Frankrijk
Een man uit Zeewolde wordt in 2011 op de fiets aangereden in Frankrijk. Hij loopt letsel op aan pols en benen. Hij stelt de verzekeraar in Frankrijk aansprakelijk, maar die reageert niet. Ridder Letselschade richt zich tot de Nederlandse vertegenwoordiger en inmiddels is de schaderegeling afgerond met een reële schedevergoeding voor de man.
3. Letselschade in Polen
Al meerdere keren hebben wij een letselschade zaak in Polen behandeld. Momenteel hebben wij een zaak in behandeling uit 2003(!). Onze cliënt heeft in dat jaar een ernstig ongeval gehad waarbij hij eveneens ernstig letsel heeft opgelopen. Al die jaren is hij bezig met het proberen een schadevergoeding te krijgen, maar via zijn rechtsbijstandsverzekeraar is dat helaas niet gelukt. Via ons netwerk van Peopil hebben wij voor onze cliënt een hele goede letselschadeadvocaat in Polen ingeschakeld. Er wordt momenteel nog steeds geprocedeerd, nadat er de nodige voorschotten zijn betaald.
4. Letselschade in Tunesië
In 2007 was een man in Tunesië op vakantie. Terwijl hij op een terras van een hotel zat, liet een deel van het betonnen balkon boven het terras los. Het stuk beton kwam op zijn hoofd en de man liep ernstig hersenletsel op. Na in Tunis te zijn geopereerd, kwam hij terug naar Nederland waar hij langdurig heeft moeten revalideren. Hij raakte zijn (goede) baan kwijt en leed aanzienlijke letselschade.
Via onze site kwam hij bij Ridder Letselschade terecht. Wij hebben de zaak in behandeling genomen en hebben in Tunis een advocaat ingeschakeld. Samen met de cliënt en de tolk zijn wij naar Tunis gegaan om daar te spreken met de advocaat en de verzekeringsmaatschappij van het ziekenhuis. De advocaat heeft voor de cliënt een gerechtelijke procedure aangespannen en de zaak verliep voorspoedig. Echter, de ‘Arabische Lente’ heeft roet in het eten gegooid, want op één of andere wijze is de zaak daarna niet meer regelbaar gebleken. De man heeft besloten het er maar bij te laten zitten.
Vragen over letselschade in het buitenland?
U mag ons altijd vragen stellen over uw letselschade, ook als die in het buitenland is ontstaan. Soms is Nederlands recht toch van toepassing, of anders loopt het via het rechtssysteem van het land waar het ongeval is gebeurd. Wij kunnen dan een deskundige letselschadeadvocaat ter plaatse voor u zoeken. Belt u ons gerust, het kost u niets! Wij zijn via 036 522 0342 op werkdagen tot 22.00 uur bereikbaar. Ook kunt u het onderstaande contactformulier invullen.